VELKOMMEN!

Skipssiden

 

MS Lionel av Oslo

2022 05 20 11h49 14

Toms skipsmodeller finner du her.

 


co2 utslipp ved forskjellige transportmåter
maersk-triple-e





Østindiafareren «Götheborg»
Østindiafareren «Götheborg» er et stort seilskip bygget i tre, og det er en kopi av fartøyet ved samme navn som sank ved Göteborg den 12. september 1745 da hun gikk på skjæret Hunnebådan.

Skipet har foretatt en seilas i flere etapper til Kina og returnerte Göteborg den 9. juni 2007.


MS Rogaland er fredet
Passasjerskipet MS Rogaland fra 1929 er fredet av Riksantikvaren. Passasjerdamperen gikk i den viktige ruten mellom Oslo og Bergen. - Fredningen er ikke minst en hyllest til alle de frivillige som har lagt ned en uvurderlig innsats i restaurering og bevaring av dette verdifulle historiske fartøyet, sier riksantikvar Jørn Hole.




BP måtte skifte 3000 muttere og bolter på Skarv
Dårlige muttere i prosessanlegget gjorde at BPs Skarvsskip måtte stoppe produksjonen fra 27. november til 10. desember i 2013. Enkelte muttere gikk i stykker om de ble sluppet i bakken. Totalt måtte 3000 muttere og bolter skiftes på FPSOen som startet produksjonen på nyttårsaften 2012




Ishavskutterene erstatter Hurtigruta på Finmarken under krigen
Den 12. september 1941 ble «Richard With» senket av en ubåt utenfor Rolfsøy, en måned senere gikk «Vesterålen» ned utenfor Nuvsvåg. Fra den dagen snudde hurtigruteskipene i Tromsø. Det hjalp ikke at 50 000 mennesker lenger nord gikk og ventet på dem og var avhengige av dem. Krigen tok ingen hensyn. Men forbindelsen måtte holdes oppe hvis ikke landsdelen skulle avfolkes, og det var heldigvis lett å finne fram til de rette farkostene og folkene. De eneste som kunne løse en slik oppgave. Ishavskutterne ble satt inn. I september 1941 gikk «Skandfer» som første båt i erstatningsruten til Hammerfest, og tilfeldigvis skulle det bli «Skandfer» som fikk gå den siste turen tre år senere. Disse tre årene danner et eget kapitel i rutefarten langs kysten vår. En publikasjon kan erverves ved henvendelse til paul.pedersen@gmail.com, telefon 97650811.




Bygger skonnert på 110 fot
På kaia like ved gjestehavna i Kristiansund er kjølen strukket til en 110 fots skonnert. Idealistene Kari Moe Sundli og Rune M. Torgeirson har prefabrikert store deler av skuta – som skal sjøsettes allerede neste år! I Norge rundt den 10. jan 2014 ble det vist en reportasje fra prosjektet. Når du kommer inn på Norge rundt, så klikk på skonnert.




Inngår kontrakt om nytt logistikkfartøy
Forsvaret og Sør-koreanske Daewoo Industries inngikk den 28. juni 2013 kontrakt om levering av nytt logistikkfartøy.

- Anskaffelsen er en viktig del av den pågående moderniseringen av Sjøforsvaret, og vil styrke den operative evnen, sier forsvarsministeren. Flere oppslag finner en ved å google på "logistikkfartøy til marinen




MS Innvik blir trolig liggende en stund, etter at den sank den 6. des 2013
Det er usikkert hvor lenge den tidligere teaterbåten MS Innvik blir liggende ved Svestad brygge på Nesodden, etter at halve skipet sank til bunns i natt til den 7. desember 2013. Den tidligere bilferja ble Norges første teaterbåt i 1982. Båten var i drift på Vestlandet til 2001. I 2001 ble teaterbåten M/S Innvik kjøpt av Nordic Black Theatre, og lå ved kai i Bjørvika i Oslo som kombinert teaterbåt, sommerhotell og serveringssted fram til salget i 2010. Den ble så lagt ut for salg på finn.no og ble i 2010 kjøpt av Rune Borknes fra Drøbak og Eldrid Lorentzen Forsland fra Nesodden. De måtte ut med 300000 kroner for båten. Båten har siden ligget på Svestad brygge på Nesodden i Akershus.




Det begynte med at WEB-masters kone løste kryssord
og spurte om det var et fartøy som het koff..
WEB-master var alldeles ikke sikker og googlet. Der dukket det opp en forklaring. Så ringte jeg vårt medlem, losen Ragnar Andersen og spurte ham om han visste hva en koff var. Han hadde en viss peiling men vi kom frem til at kunnskapen om denne fartøystypen ikke var allment kjent, så da fant undertegnede ut at det kunne være en sak for skutesiden.

Jeg begynte også å spinne på en tankerekke om koff og koffardi kom fra samme stamme, dette har jeg ikke kommet til bunns i. Bidrag fra medlemmene tas i mot med takk.


Mylene Paquette er første kvinne fra Nord-Amerika
som har krysset Atlanterhavet alene i en robåt. Vi har vel alle friskt i minnet det foredraget som Stein Gunnar Hoff holdt den 25. januar 2013 om sine roeskapader. Det finnes altså kvinner som er like tøffe.


Skipet som skal gi full frihet fra Russlands klør
Gassnasjonen Russland har hatt et jerngrep om Litauen, men nå river landet seg løs. Neste år leverer det norske rederiet Høegh LNG et fartøy som frigjør landet fra russerenes siste maktposisjon. Fartøyet er Independence som snart er ferdigbygget ved verftet i Sør-Korea. Om et år skal det legge til kai i havnebyen Klaipeda i Litauen. Independence vil så ta i mot laster med flytende gass som kommer med transportskip for LNG. Independence har utstyr for å omdanne den flytende vesken til gass, en såkalt regassifiseringsterminal. Gassen vil så gå i rør fra skipet og inn til gassnettet på land.

Ved å google flg: "klaipeda independence lng" kan du få opp flere oppslag.




Skipshistorie
Et informativt nettsted.
Klikk her og se

En siste sjanse for et verneverdig skip
hadde vi et innslag om for lenge siden, se nederst på denne siden. På spisemøtet den 25. okt 2013 kunne Roger Borgen opplyse WEB-master om at det nå forelå nye opplysninger om fartøyet, MS Hamen. For de som er interessert er det bare å klikke på denne linken. Det er også anbefalingsverdig å google Hamen, da får man opp en mengde oppslag.

God lesing.




Verdens største solardrevne fartøy til kai i Paris.
Verdens største soalrdrevne fartøy er å se i Paris etter en fullført transatlantisk reise, som endte på breddene av Seinen. Mer kan en lese her eller ved å google på Turanor Planet Solar.




Utsetter sjøsettingen av SK Boy Leslie
Styret i Foreningen S/K Boy Leslie har bestemt seg for å utsette sjøsettingen av Boy Leslie til våren 2014.

"Boy Leslie" ble bygd som seiltråler i 1911 og var en del av den engelske fiskeriflåten kalt nordsjøkuttere. Ved overgangen til dampdrevne stålfartøyer ble disse overflødige og solgt, hvorav mange hundre båter havnet i Norge.
De ble i hovedsak brukt til makrelldorging. "Boy Leslie" var i fiske som seiltråler frem til 1920.
Les mer om fartøyet her.


Gurine hjemme i Rosendal
Under Sommeråpent ombord i MS Sjøkurs i Rosendal den 2/8-13 ble det fortalt om galeasen Gurine, et søsterskip til Gjøa, som pt blir restaurert i Rosendal, der fartøyet også ble bygget som jakt i 1874-75.. Den kom tilbake til Rosendal i 2011 for å bli satt i sjødyktig stand.

Vil du lese mere så kan du google på Galeasen Gurine.




Ramform Titan
Kongsberg Evotec i Ulsteinvik har levert komplett håndteringssystem for seismiske operasjoner til dette skipet Ramform Titan




Vindskip
I Aftenposten den 6. juni 2013 sto det en artikkel om at neste generasjons skip kan bli drevet av vind men at det ikke kommer til å ha et eneste seil. Det er skroget som vil dra nytte av vinden. Fantasier? Ikke mer enn at det ble gitt som en prosjekt-/hovedoppgave for 2012/13 på NTNU. En av kildene til artikkelen er ingeniør og oppfinner Terje Lade i Ålesund-selskapet Lade AS. Litt mer om vindskipet kan du finne ved å klikke her.


Ulstein nybygg
I mars 2013 leverte Ulstein verft den tredje forsyningsbåten av typen PX121 til selskapet Blue Ship Invest, som Ulstein Group selv står bak. Båten inngår i en gruppe på i alt 6 av disse mellomstore plattformforsyningsbåtene.




MS Ragnvald Jarl
blir arena for årets Sommeråpent (2013).
Les enda mer her eller google Ragnvald Jarl.



Åsgård-skipet
Helt siden 1996 har FMC levert utstyr til Åsgård. Nå kommer det en ny ordre fra Statoil.

Les enda mer her eller google.


MS Skogøy
er en kombinert passasjer- og lastebåt. Den ble konstruert av overingeniør Kåre Haug og bygd ved Drammen Slip & Verksted for Ofotens Dampskibsselskab i 1953. Skipet gikk i rute på Vestfjorden frem til 30. mars 1983, og ble så solgt til Sverige og omdøpt til «Seaside». Etter å ha ligget halvt nedsunket nær Stockholm i flere år ble hun bragt flott. «Seaside» ble slept til Norge av slepebåten SB «Hans Oscar» vinteren 2011, og forlagt på Bredalsholmen ved Kristiansand. Hun ble slept videre fra Bredalsholmen til Kjeldebotn i Ballangen av Kystvaktskipet «Barentshav», og avlevert i Kjeldebotn 17. februar 2012. I Ballangen har medlemmer av venneforeningen Skogøys-venner startet restaureringen. Båten ble slept til Narvik 27. juli 2012.

Siden august 2012 er det holdt dugnad ombord hver uke. Den 5. mars 2013 ble MS Gamle Skogøy erklært verneverdig av Riksantikvaren. For flere oppslag, google Gamle Skogøy. Der finnes det også videosnutter.


Nye tider for tungtransport til havs,
les og se mer om en gigantfarkost som kan løfte og frakte en last tilsvarende 12 Eiffel-tårn. Neste år (2014) tar den Goliat-plattformen til Barentshavet.
Les mer
Video


Det fjerde vikingskipet, Klåstadskipet
var et norsk handelsskip (knarr) fra vikingtiden, funnet 1893 ved Klåstadkilen i Tjølling, Larvik kommune, Vestfold, utgravd 1970. Skipet er datert til 998 og er antagelig kort tid etter havarert og strandet, senere nedslammet. Bevart er kjølen, 16,25 m, og forreste halvdel av babords side. Sannsynlig lengde 20–22 m, bredde 4,5 m. Bygd av eiketømmer, øvre bordganger er av furu og toppspantene av bøk. Skipet var lastet med brynestein fra Eidsborg i Telemark. Utstilt i Slottsfjellsmuseet, Tønsberg. Du finner også flere oppslag enten på Google eller her


Zanzibars eneste krigsskip, Glasgow
Sultanen av Zanzibar nektet å bøye seg for det britiske imperiet. Men da de britiske krigsskipene fyrte løs mot sultanens palass den 27. august 1896, måtte han gi opp etter 38 minutter. Dette til tross for heltemodig innsats av gastene ombord i Glasgow, de kjempet hele tiden mens Glasgow sank, helt til den sto på bunnen av havna med kun mastetoppene synlig over vannet.




Atomisbryteren Rossija
har gjennomført en ferd langs norskekysten. Både Statens strålevern, Kystverket og Bellona har holdt pusten. Hvorfor? Det kan du lese mer om i Aftenposten den 25. januar 2013.
Du finner også flere oppslag på Google.




MS Gann
NHO 01.2013 dumpet inn i dag, den 9. januar 2013. På side 26 finner man en interessant artikkel om flytende skolegang. Artikkelen forteller om livet om bord i et av Norges to skoleskip, det største, nemlig MS Gann.




Skipsfoto
En flott side med bilder og tekst om 65 seilskuter, klikk her.


Londontur
Et lite apropos til vår Londontur i 2012, klikk her for å se dokumentaren Battle Stations - H.M.S. Victory (History Channel).




Apple-yachten
Apple-grunnleggeren Steve Jobs rakk aldri å sette sine ben på dekket til den "minimalistiske" yachten sin, som er 78 m lang. Skipet fikk navnet "Venus" og det ble sjøsatt for noen uker siden. På brua er det bare datamaskiner fra Apple overalt, noe som er nokså uvanlig. Les mere her.




Deler av en skipshistorie blir teater
Den 26/11-42 sto dikteren Gunvor Hofmo på Akershuskaia i Oslo for å ta farvel med Ruth Maier, én av de 532 jødene som den dagen ble deprotert med D/S Donau. Nå blir historien teater, med urpremiere på Riksteateret den 28/-13 2013. Les mere her




Sier nei til polararv
I 40 år har polarskipet "Gjøa" ligget ute og forfalt, men Staten vil ikke bidra




Verdens første bilferje på batteri
Les mer her




FPSO
(floating production storage offshore)
Les om hvordan Kongsberg Gruppen vinner på at konsernet nå retter seg også mot det sivile markedet.
Les mer her


X-BOW
Link 1
Link 2


Nesoddbåtene AS Nesodden-Bundefjord Dampskipsselskap
har en lang historie i Indre Oslofjord.
Les mer på denne linken eller her.




50 år siden St Svithun forliste den 21. okt 1962
Les mer her eller på NRK Sogn og Fjordane fylkesleksikon eller finn mange andre oppslag ved å Google.


Norges nye forskningsskip
skal kunne gå i is, har plass til helikopter, har siste nytt i utstyr og vil nå havbunnen ned til 5 km dybde. Les mer her på Havforskningsinstituttes hjemmeside.




Polarskuta Gjøa
Les mer
Polarskuta Gjøas siste ferd


75 år gammel lady, still sailing
Les mer


De første dampskipene på Mjøsa
Les mer




HMS Victory
Som våre medlemmer vet, så besøkte noen av våre medlemmer London og Portsmouth fra den 6/9 til den 10/9 2012.

Du vil finne mange interessante opplysninger om HMS Victory og HMS Warrior ved å Google disse to navnene eller du kan klikke på de respektive bildene. Jeg har funnet en spektakulær filmsnutt hvor det er visualisert at HMS Victory gir en bredside. Klikk og bli imponert. Sett på lyd før du klikker.




Sjøforsvaret
Hva hjelper det å ha fint utstyr når personallet lekker ut i strie strømmer til det sivile, maritime næringsliv.
Les mer om situasjonen i det norske sjøforsvaret.




Gullår for bilbåter
Les mer








Spennende??
Klikk for å lese mer om Terra Nova ekspedisjonen her.
Det er mer å lese her eller her.








Noen av våre....
....medlemmer var en tur til London og Portsmouth i september 2012.

Som et apropos til dette hitsettes det noen opplysninger om karakken HMS Mary Rose.

Vil du lese mer, klikk her.
Mer å lese, klikk her eller her.


Svanen er vendt hjem
Skoleskipet Svanen kom hjem til Oslo den 21. juni 2012 etter nærmere ett år i dokk i Danmark. Skuta har gjennomgått en solid restaurering. Eksteriøret er tilbakeført til original utforming og utgått treverk er skiftet i kjøl, rammer og bordganger. Det er også innsatt forbedret navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.
Les mer her.




Fredriksens riggeeventyr
Les mer her.


«TERRA NOVA»
Denne båten fraktet Robert Scott til Sydpolen i det fatale kappløpet mot Amundsen.
Verdens Gang
NRK




Den 24. juni 2012 returnerte jeg (WEB-master) til Venezia
etter et vellykket cruise i Adriaterhavet, Det joniske havet, den nordøstlige delen av Middelhavet og Egeerhavet. Innseilingen til Venezia er spektakulær og kan anbefales for de som ikke har vært der. I havneområdet fikk jeg fra vår balkong se et fartøy som jeg syntes jeg kjente igjen (bildet til venstre). Etter hjemkomsten til Norge sjekket jeg på internett, og rett nok, det var Wind Surf, et av Windstar Cruises superelegante flåte, som består av 3 moderne seilskip, designet for luksuriøse oppdagelsesreiser.

Les mer på denne linken.

En ide å spinne videre på for en av våre reiseadmiraler Frode Gross eller Knut Knutsen??




Goliat
På verdens største skipsverft, Hyundai-verftet i Sør-Korea, reiser den gigantiske Goliat-plattformen seg før den fraktes til Barentshavet neste år (2013).
Les mer her
Les enda mere her
Eller her




Nytt Osebergskip
Byggingen av nytt Osebergskip går ufortrødent videre. Nå som sjøsettingen er fastlagt til 20. juni 2012 er det ingen tid å miste for skipsbyggerne. Allerede få dager etter sjøsettingen vil Osebergverftet være åsted for et stort vikingarrangement. Den 25. juni skal det arrangeres en ”vikingopplevelse” for 250 tilreisende i samarbeid med Quality Hotel Tønsberg. Arrangementet blir åpent også for allmennheten. Det loves en spennende dag, selv om detaljene ikke er avklart ennå.




PlanetSolar...
....den største soldrevne katamaran i verden - 31 meter lang - forlot Monaco den 27. september 2010, etter en offisiell presentasjon av HSH Prins Albert II, for en round-the-world tur fra øst til vest langs en ekvator-rute.
Les mer her
eller her




Tragedien "Empress of Ireland"
Les om tragedien med "Empress of Ireland. På denne linken finner dere flere oppslag.
Klikk på denne linken og dere får opp en pdf som viser en artikkel i A-magasinet nr 13 av 30. mars 2012


Maritim historie
Vår maritime historie må bevares.
Les hva Johan Kloster skriver i Aftenposten den 26. april 2012





Skur 1
Kan dette være et alternativ til skur 1??
Les mer





Amundsens skute
Får Amundsens skute komme hjem fra Canada?
Les mer



Norsk angrepsubåt anno 1808
Presten roste evnene hans. Kong Fredrik æret ham som "Dannebrogsmand". Men ubåten han tegnet i 1808 ble aldri bygd. Klikk nedenstående link og les den interessante historien.
Les mer




Norwegian Merchant Fleet
Klikk her for å finne ut mere


WWF
WWF? I hvilken forbindelse? Klikk her for å lese mer





Titanic
Ny forskning om Titanics forlis. History Channel 15. april 2012. Les mer



Greenpeace
Miljøorganisasjonen Greenpeace er kjent for sine kampanjer på havet. Nå feires 40-års jubileet med et nytt seilskip, «Rainbow Warrior». Klikk her for å lese mer



Fant igjen farens fluktbåt fra 1941
Les mer




Fant igjen farens fluktbåt fra 1941
Christian Radich feiret bursda' i Las Palmas. Les mer




Snøsmelter i Oslo Havn
Merkelig fartøy i Oslo Havn og en utlyst navnekonkurranse.
Les mer




Sjøormer og avskylige snømenn?
Det var et foredrag søndag den 29. jan 2012 i Zoologisk Museum. Kanskje kan vi få det repetert i foreningen på et møte??
Les mer




"Vega" av Drammen
Barken "VEGA" bygget hos Gabriel Flater, Åros, Røyken i 1873. Skuta var tegnet av Olaus Svendsen fra Drammen og var på 586 b. reg. tonn. Skuta ble bygget for Hans Wingaard Finne & Sønner, Trondheim. Ble siden kjøpt til Drammen av Bruusgaard & Kjøsterud co. i 1891 som hadde den til 1898 da den ble solgt til Kristiansand i 1900 og deretter til Stavanger 1904.

Skuta sprang lekk og ble forlatt 18/6-1906 på N 43,29 W 40,51 på reise fra Tunis til Maramichi, skuta gikk da i ballast. Hele mannskapet ble reddet av en engelsk steamer S/S "Bohruiau" "Vega" var 142 fot lang, 30,6 fot bred, og 17 fot dyp.




Lastedamperen D/S Hestmanden ble re-døpt 22. november 2011
Hans Majestet Kongen takket ja til å være til stede når laste- damperen D/S Hestmanden ble re-døpt den 22. november 2011.

-Den 22. november2011, nøyaktig 100 år etter at båten ble overlevert til Vesteraalske Dampskibsselskap, ble det høytidelig dåpsseremoni med taler og kulturelle innslag ved Kilden teater- og konserthus i Kristiansand. I tillegg til Hans Majestet Kongen og mange andre prominente gjester var alle gjenlevende krigsseilere invitert som æresgjester. Arrangementet var åpent for alle, fremgår det av pressemeldinger.

D/S Hestmanden seilte under både første og andre verdenskrig, og er det eneste skipet fra Nortraships flåte som er bevart. I 1995 vedtok derfor Stortinget at båten skulle være et minnesmerke over de norske krigsseilerne, og Kulturdepartementet har bestemt at båten skal være en formidlingsarena for krigsseilernes historie. Arbeidet med å fylle lastebåten med historien båten representerer begynner nå.

- Hans Majestet Kongen har vært spesielt opptatt av at krigsseilerne hedres på denne dagen. Alle 1383 gjenlevende krigsseilere er blant gjestene som i løpet av kort tid vil få en invitasjon til dåpsseremonien. Også forsvarsminister Grete Faremo synes det er viktig å hedre krigsseilerne personlig for deres innsats under andre verdenskrig på dåpsdagen. Reise og opphold for alle tilreisende krigsseilere dekkes derfor av Forsvarsdepartementet, heter det videre i pressemeldingen som ble distribuert før dåpen fant sted.

Fyldig referat fra høytidligheten kan leses i Norsk Tidsskrift for Sjøvesen.
Les mer




Dampskipets æra i Buskerud
Les mer








Historisk ubåt på rett kjøl
Vil du lese mer og se et par filmklipp, klikk her




Votivskip
Eller Kirkeskip er skipsmodeller for utsmykking i en kirke. I Danmark kan så mange som annenhver kirke ha en eller flere skipsmodeller hengende eller stående. Skikken er også vanlig i Norge. Slike modellskip ble ofte kalt votivskip, ettersom de i visse tilfeller er gitt som votivgaver. Et mer folkelig navn er kirkeskip, et ord som ellers blir benyttet om selve kirkerommet.

Kirkeskipene er kjent fra alle europeiske steder med tilknyting til havet, men ingen steder er tradisjonen mer levende enn i Danmark. Med utgangspunkt i den danske tradisjonen finner man også mange kirkeskip i områder påvirket av dansk kultur, spesielt i Nord-Tyskland og Syd-Slesvig, men også i Holstein og i Norge.

Votivgave (votiv av latin votivus, et høytidelig avgitt løfte), er en gave til Gud eller til det guddommelige, gitt etter et foregående løfte.

Når en person lider av en sykdom, er i livsfare eller har noen ønsker, kan vedkommende prøve å oppnå helbredelse, frelse eller innfrielse av sitt ønske ved å love Gud en gave. Votivgaven kunne være en ny altertavle eller annet kirkeinteriør og i noen tilfeller en hel kirke som da ble kalt votivkirke.

Et votivskip er også en en slik offergave, da som en skipsmodell, ofte som en takk til det hellige for en lykkelig utgang av en hendelse, eller som et ønske om at «intet ille må vederfares våre (sjømenn).» Ofte brukes, noe feilaktig, betegnelsen kirkeskip om et votivskip. Skikken finnes i kulturer over hele kloden, den var utbredt i den europeiske antikken og ble overført til kristendommen.

Holmen kirke (Billingstad)
Kirkeskipet i Holmen var en gave fra menigheten til daværende 80 år gamle Herman E. Jørgensen, opprinnelig fra Vollen. Jørgensen emigrerte tidlig til Amerika, der han ble prest og lederskikkelse i den amerikanske lutherske kirke. Etter krigen 1940-45 var han sentral i det amerikanske kirkefolkets gjenreisningsgave på en million dollar til Den norske kirke Skipsmodellen i kirken er en kopi av en skonnert som seilte mellom Asker og Østersjøen. Den er bygget av Erling Holthe, og finansiert gjennom spesielle gaver.




Fjære kirke (Grimstad)
Når man kommer inn i den gamle kirken, føler man historiens slør legge seg mykt om kroppen og om man hever blikket og ser på monogrammet til den forlengst henfarne Christian 7. får man straks øye på en liten kraftpakke av en fullrigger som henger rett ved siden av galleriet. Vi går opp på galleriet, for å ta "Kattegats skrekk" nærmere i øyesyn. Kirkeskipet formelig strutter av kraft der det henger og når man lener seg mot galleriet og ser bort på modellen, flyr tankene lett til storm og uvær ute på åpent hav, med den store nordiske krig buldrende dypt i bakgrunnen. Og lukker man øynene og legger hodet litt på skakke og hører riktig godt etter, kan man svakt høre de kvasse kommandoropene til vår kanskje aller, aller største sjøhelt, Peter Wessel Tordenskiold.




Trefoldighetskirken (Arendal)
Votivskipet ikirken er den tremastete fullriggeren «Varg», laget av Emil Bakken fra Nesgrenda i Tvedestrand. Hun ble laget på oppdrag fra Arendal Sjømannsforening, som hadde innsamling for å skaffe kirken et votivskip, så sent som på 1960-tallet. Prisen var 2 660 kr. Kirken fikk overrakt skipet 29. juni 1969, på dagen 81 år etter at kirken ble vigslet. Det ble overlevert av kaptein Solhøi, sjømannsforeningens formann, til Nils Tore Myhre, formann i menighetsrådet. Skipet henger høyt mellom de to store lysekronene i hovedskipet.




Dybvåg kirke (Tvedestrand)
er en korskirke fra år 1200. Den har hele to votivskip, nemlig Admiral Reuyter fra 1722. og Den norske Løve fra 1767. Det har vært vanskelig å finne noen gode bilder fra kirken.




Mer interessert??
Øyvind Johansen har skrevet en bok, Kirkeskip i Norge (Aust Agder). Den har ISBN 82-996813-2-4.
Forfatterens nettsted er: http://sites.google.com/site/modelships/






En siste sjanse for et verneverdig skip
Lasteskipet ”Hamen” kan være siste sjanse til å bevare et handelsskip fra Norges utenriksflåte etter krigen.
Det tidligere norske lasteskipet ”Hamen” ble i 2005 reddet fra opphugging gjennom oppkjøp av en norsk stiftelse. Siden har det vel 80 m lange fartøyet på 2000 tonn ligget på svensk side av Iddefjorden, i håp om at nok midler skulle skaffes til veie, for å taue det til norsk verksted og reparasjon/restaurering.

"Hamen" er et motorskip i klinket stål, bygget i England i 1949. Fartøyet er en singel-dekker, midtskipsbåt med maskin akter. M/S "Hamen" var i norsk eie fra 1960 til 1996 og i svensk eie fra 1996 til 2004. I 1993 innvilget Riksantikvaren søknaden om formell status som verneverdig skip. I 1994 initierte NFF bevaring av M/S "Hamen" med formål å sikre et eksemplar fra Utenriksfarten, men dette var uten hell. Stiftelsen M/S "Hamen" ex. D/S "Tandik" ble opprettet i 2003 for å hindre opphugging av fartøyet. Fartøyet fremstår i dag som den gang det gikk i opplag i 1986. M/S "Hamen" representerer en fartøytype fra utenriksflåten som seilte i nordeuropeisk, Nordsjø og Østensjøfart, først som dampskip senere som motorskip. M/S "Hamen" skal være den eneste av Nordsjøtraderene som fortsatt eksisterer. Riksantikvaren har i 2005 gjenopprettet statusen som verneverdig skip. Ikke et eneste fartøy fra vår en gang så mektige handelsflåte helt tilbake til midt på 1800-tallet er sikret for ettertiden.

Handelsflåten, som i årene etter krigen sysselsatte 70 – 80000 sjøfolk foruten mange ansatte på land, var en nasjonal bærebjelke som forsørget en betydelig del av befolkningen.





Del denne siden:

Del på Facebook Del på Twitter Del på LinkedIn

DRAMMEN SJØMANNSFORENING    
Postboks 2391 Strømsø         
3003 Drammen

E-post: post@drammen-sjomannsforening.no

Webdesign ©2022 av Web Norge